Постинг
20.09.2015 12:37 -
За сръбската музика, Сърбия и Надето от монтанско
Автор: desilosha
Категория: Лични дневници
Прочетен: 2132 Коментари: 2 Гласове:
Последна промяна: 22.10.2015 10:46
Прочетен: 2132 Коментари: 2 Гласове:
4
Последна промяна: 22.10.2015 10:46
За сръбската музика, Сърбия и Надето от монтанско
Като каже някой Сърбия е една селяния...и се ядосвам. Някак имиджа и се свързва със сръбска скара, плескавици, агнета, шливовица и Лепа Брена. Алергична съм към сръбската музика, едвам я издържам, но съдбата реши да се пошегува с мен и ми прати съпруг, див фен на сръбския фолк. Та да ви разкажа за първото си и най-силно впечатление и асоциации, свързани с тази благодат.
Преди двайсет и пет години ме приеха с конкурсен изпит по рисуване в едно художествено учищище, с дизайнерски профил и приложни изкуства, близо до София. Това беше през превратната 1989 г. Тъй като бях от ,,провинцията,, - демек Пловдив ме настаниха в току-що построено общежитие, с обзаведени стаи и бани , в малки апартаменти, парно и прочие социалистически благинки.
В общежитието имаше талантливи деца от цялата страна. От Лом, от Банкя, от Годеч, Костинброд, Ихтиман и така нататък. Всичко беше чудесно, прекрасно, наспивахме се сутрин от 7.45 и притичвахме до класната стая за 5 минути, точно, колкото да стане 08.00. часа.
Софианци път пътуваха с редовните тогава влакове и пристигаха на тумби, всички заедно - преподаватели и ученици, носещи огромните папки със скици под мишница.
В часовете по приложни изкуства усилено рисувахме, дори някой ученик често позираше, вместо професионален модел. Изработвахме фигури от глина / шамот/ ,. Печахме ги в пещите на гигантския завод за порцеланови изделя ,,Изида,, , където провеждахме практиките си... Гравирахме стъкло, чаши, дори бурканчета от детски храни. По утвърдени фризове, а и често създавахме свои.
Имаше творчество, усет към красивото, дух на съперничеството кой ще стане по-голям художник или склуптор...
Повечето бяхме посредствени, но имаше и наистина надарени от Бога деца, които рисуваха фантастично, рисуваха сънища, моделираха с усет и нюх. И въобще в туй училище взимахме първите си уроци по естетика - как да различим красивото, изящното от просташкото, грозното и недомисленото.
В часовете по рисуване изучавахме що е то кич и как да се борим с него, и разбира се да не го създаваме като творци. А кичът тъкмо бе започнал да навлиза на българския пазар...
Сега вече 25 години след това, той окончателно ни е превзел, не само като стоки, а и като музика, като облекло, като мислене, като политика, като храна, дори и като начин на живот.
Тогава се смеехме и показвахме как не трябва да са се правят химикалки, на които лъскавата част имитираше метал, всъщност трябваше по правилник да е метал. Имитациите на дърво, направени от пласмаса...изкуствените цветя, гипсовите отливки на модерната тогава ,,Амазонка с лък,, побронзовени и висящи като изкуство в апартаментите на хората, картините рисувани и продаващи се на Джумаята- сладникави пезажи на море с палми, голи женски тела, и всякакви с такава стилистика нови ,,изкуства,,.
Кичът процъфтява там, където липсват морални задръжки, където има фалш, лъжа, подмяна.
Едни от първите познати кичозни статуи са в църквите / да е по-евтинко/ са на оцветения гипсов Христос или известни светци.
Евтинко, евтинко,евтинко...като че ли това е водещото при кича. Искаш да притежаваш картина, но цените обикновено са недостъпни за обикновените работещи люде. Тогава заместител се явява посредствена рисунка на художник в ярки цветове, която се закача на видно място в хола, за да я видят гостите, които идват.
,,Аааа, домакинът обича изкуство!,, - възкликват те, докато се настаняват на богатата тогава трапеза. Това беше през 90 -те години...
Сега и работещите са малко, за богата гощавка почти не може да се говори, а какво остава за изкуство...
Първите ми спомени, напоени със сръбския поп-фолк неизменно асоциирам с Надето от монтанско. Живееше в един от апартаментите на общежитието и бе дошла не толкова да рисува, по-скоро да види свят / София бе на наблизо/ и може би да се омъжи. Дребна на ръст брюнетка, може би около метър и петдесет, с големи гърди, които гордо развяваше без сутиен, къса, къдрава коса и златни обици тип ,,треперушки,,. Облечена с неизменния анцунг и ...обувки с високи токчета, тя предизвикваше насмешка у съучениците си.
Та Надето знаеше всички песни на популярната тогава Лепа Брена, Мирослав Илич пееше ги на воля и без грешка в дългите скучновати следобеди и нощи на общежитието...
Толкова намразих тази музика, че не ми се говори.Често ги изпълняваше соло, с разперени ръце, и с лице към големите прозорци на стаите, под които минаваше оживена пътека с много минувачи. Може би желеше горещо някой да види и оцени нейния талант.
Но в мен винаги се надига този спомен, дочуя ли от нейде ,,Казни ме, казни ме....пусти ме, пусти ме- нека ти докажу!,, Или ,,Робиня съм твояяяяя,,
Като каже някой Сърбия е една селяния...и се ядосвам. Някак имиджа и се свързва със сръбска скара, плескавици, агнета, шливовица и Лепа Брена. Алергична съм към сръбската музика, едвам я издържам, но съдбата реши да се пошегува с мен и ми прати съпруг, див фен на сръбския фолк. Та да ви разкажа за първото си и най-силно впечатление и асоциации, свързани с тази благодат.
Преди двайсет и пет години ме приеха с конкурсен изпит по рисуване в едно художествено учищище, с дизайнерски профил и приложни изкуства, близо до София. Това беше през превратната 1989 г. Тъй като бях от ,,провинцията,, - демек Пловдив ме настаниха в току-що построено общежитие, с обзаведени стаи и бани , в малки апартаменти, парно и прочие социалистически благинки.
В общежитието имаше талантливи деца от цялата страна. От Лом, от Банкя, от Годеч, Костинброд, Ихтиман и така нататък. Всичко беше чудесно, прекрасно, наспивахме се сутрин от 7.45 и притичвахме до класната стая за 5 минути, точно, колкото да стане 08.00. часа.
Софианци път пътуваха с редовните тогава влакове и пристигаха на тумби, всички заедно - преподаватели и ученици, носещи огромните папки със скици под мишница.
В часовете по приложни изкуства усилено рисувахме, дори някой ученик често позираше, вместо професионален модел. Изработвахме фигури от глина / шамот/ ,. Печахме ги в пещите на гигантския завод за порцеланови изделя ,,Изида,, , където провеждахме практиките си... Гравирахме стъкло, чаши, дори бурканчета от детски храни. По утвърдени фризове, а и често създавахме свои.
Имаше творчество, усет към красивото, дух на съперничеството кой ще стане по-голям художник или склуптор...
Повечето бяхме посредствени, но имаше и наистина надарени от Бога деца, които рисуваха фантастично, рисуваха сънища, моделираха с усет и нюх. И въобще в туй училище взимахме първите си уроци по естетика - как да различим красивото, изящното от просташкото, грозното и недомисленото.
В часовете по рисуване изучавахме що е то кич и как да се борим с него, и разбира се да не го създаваме като творци. А кичът тъкмо бе започнал да навлиза на българския пазар...
Сега вече 25 години след това, той окончателно ни е превзел, не само като стоки, а и като музика, като облекло, като мислене, като политика, като храна, дори и като начин на живот.
Тогава се смеехме и показвахме как не трябва да са се правят химикалки, на които лъскавата част имитираше метал, всъщност трябваше по правилник да е метал. Имитациите на дърво, направени от пласмаса...изкуствените цветя, гипсовите отливки на модерната тогава ,,Амазонка с лък,, побронзовени и висящи като изкуство в апартаментите на хората, картините рисувани и продаващи се на Джумаята- сладникави пезажи на море с палми, голи женски тела, и всякакви с такава стилистика нови ,,изкуства,,.
Кичът процъфтява там, където липсват морални задръжки, където има фалш, лъжа, подмяна.
Едни от първите познати кичозни статуи са в църквите / да е по-евтинко/ са на оцветения гипсов Христос или известни светци.
Евтинко, евтинко,евтинко...като че ли това е водещото при кича. Искаш да притежаваш картина, но цените обикновено са недостъпни за обикновените работещи люде. Тогава заместител се явява посредствена рисунка на художник в ярки цветове, която се закача на видно място в хола, за да я видят гостите, които идват.
,,Аааа, домакинът обича изкуство!,, - възкликват те, докато се настаняват на богатата тогава трапеза. Това беше през 90 -те години...
Сега и работещите са малко, за богата гощавка почти не може да се говори, а какво остава за изкуство...
Първите ми спомени, напоени със сръбския поп-фолк неизменно асоциирам с Надето от монтанско. Живееше в един от апартаментите на общежитието и бе дошла не толкова да рисува, по-скоро да види свят / София бе на наблизо/ и може би да се омъжи. Дребна на ръст брюнетка, може би около метър и петдесет, с големи гърди, които гордо развяваше без сутиен, къса, къдрава коса и златни обици тип ,,треперушки,,. Облечена с неизменния анцунг и ...обувки с високи токчета, тя предизвикваше насмешка у съучениците си.
Та Надето знаеше всички песни на популярната тогава Лепа Брена, Мирослав Илич пееше ги на воля и без грешка в дългите скучновати следобеди и нощи на общежитието...
Толкова намразих тази музика, че не ми се говори.Често ги изпълняваше соло, с разперени ръце, и с лице към големите прозорци на стаите, под които минаваше оживена пътека с много минувачи. Може би желеше горещо някой да види и оцени нейния талант.
Но в мен винаги се надига този спомен, дочуя ли от нейде ,,Казни ме, казни ме....пусти ме, пусти ме- нека ти докажу!,, Или ,,Робиня съм твояяяяя,,
Вълнообразно
Това е „Колата призрак“ от войната в Юго...
ОФИЦЕРИТЕ ЗА СПЕЦИАЛНИ ПОРЪЧКИ НА РАДЕВ ...
В Болгарии все красные…
ОФИЦЕРИТЕ ЗА СПЕЦИАЛНИ ПОРЪЧКИ НА РАДЕВ ...
В Болгарии все красные…
Имаше и готина (предполагам и все още има) сръбска музика.
Дядо ми (бог да го прости) имаше един Веф ( по-младите не знам дали са виждали такъв радиоприемник) и редовно слушаше на него наред със "Свободна Европа" и радио Београд или Скопие. А колко хора слагаха големи антени за да хващат сръбска телевизия... ...други времена бяха :)
цитирайДядо ми (бог да го прости) имаше един Веф ( по-младите не знам дали са виждали такъв радиоприемник) и редовно слушаше на него наред със "Свободна Европа" и радио Београд или Скопие. А колко хора слагаха големи антени за да хващат сръбска телевизия... ...други времена бяха :)
Именно, а тогава сърбите бяха много по-напред от нас във всичко. Може би това е била причината да ги копираме. Сега, като имаме собствено ,,сръбско,, , тоест чалга, отново обаче стари сръбски хитове се въртят по нашите радио и тв станции. А в Сърбия не въртят наши и не знаят какво е явлението ,,чалга,,.
цитирайТърсене
Най-четени
1. zahariada
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. mt46
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. mt46
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
Най-популярни
1. shtaparov
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. vidima
8. bojil
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. vidima
8. bojil
9. ambroziia
10. donkatoneva
Най-активни
1. sarang
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata